Mijn foto
Vivre²
Gent, Belgium
Stars are not born, they are styled. Personal shopping, fashion advice, fashion news, webshops and many more...
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers

wibiya widget

dinsdag 11 mei 2010

Plus size of size zero?

credits: popsugar.com

De laatste dagen word ik via mijn RSS-feed rond de oren geslaan met berichten over plus size models. Zo gaat het de ronde dat Mister Lagerfeld himself vanavond een ronder model laat mee lopen in zijn befaamde cruise collection. (Dit is een soort reiscollectie tussen de S/S en FW) In principe zou dit niet zo shocking zijn, ware het niet dat Karl Lagerfeld altijd geijverd heeft voor zijn size zero-models, waarbij hij talloze keren uithaalde naar de normaal gebouwde of iets rondere vrouw. (Wat een verrassing, een man die van gedacht veranderd...)

Daarnaast waren er ook enkele modellen die protesteerden tegen de Australian Fashion Week wegens te magere en te jonge catwalkmodellen, een website die kleding in grote maten probeert te verkopen via dunne modellen, of een hele bekende mode-blogster die zich uitspreekt over plus size models.

Langs de ene kant wil ik er geen aandacht aan besteden, elke maand is er wel iemand die een uitspraak doet over size zero of plus size modellen om daarmee even in de media te komen, maar langs de andere kant heb ik het gevoel dat deze trend een "gevaarlijke" richting uit gaat. We zijn het er allemaal wel over eens dat de heroine chic van de jaren 90 te ver is gegaan, dat meisjes en vrouwen zichzelf niet mogen uithongeren om aantrekkelijk te zijn, maar velen onder ons zijn er zich niet van bewust dat de trend van oversized modellen een tegenreactie is waar eveneens een marketingmachine achter zit.

Ik ben zelf de laatste persoon die zal beweren dat kleding enkel mooi staat met een maatje nul, maar ik vind dat te zwaar ook niet mag gepromoot worden. Te dik, te dun, het is beiden ongezond. Eeuwen geleden werden corpulente vrouwen überaantrekkelijk gevonden en dat zijn sommigen ook zeker, elke vrouw zou zichzelf comfortabel moeten voelen met het maatje dat ze heeft, maar dit wil niet zeggen dat een te hoog of te laag BMI moet gepromoot worden, het is vooral belangrijk dat we ons bewust zijn van een mogelijke discriminatie en dat de discussie mogelijk blijft en gestimuleerd wordt. Maar maak je vooral geen illusies, ook de plus size models worden hevig bewerkt met photoshop...

Wat is jullie mening? Laat ze ons zeker weten via de comments, Facebook, Twitter of e-mail!

2 reacties:

Anoniem zei

Te dik of te dun is beide niet gezond. Waar ik wel van schrik is dat de plus-size moddelen al gezien worden als 'niet gezond'. Ik denk dat ze allemaal een gezond bmi hebben en zeker te niet té dik zijn. En een paar kilo boven bmi is zeker niet heel erg ongezond. Ik word altijd een beetje verdrietig van deze discussies maar dat is vanwege mijn eigen worsteling met mijn gewicht. Voor mij hoeven er echt niet alleen plus-size modellen te lopen maar ook niet uitsluitend super skinny meisjes. Een mix van beide zou perfect zijn. En dan zonder alle ophef er om heen, gewoon omdat het mooi is.

Anoniem zei

Ik vind het vooral erg wat ze in de USA verstaan onder plus size models...daar ben je een plus size vanaf maatje 38. Een 36 is net kantje boord maar toch al aan de zware kant.

Het grootste probleem is dat we niet meer gewend zijn om een doorsnee maat 38-40 (een gezonde maat wat mij betreft...) in de boekjes te zien. Dus alles boven maatje 32-34 lijkt gewoon al dik op foto! Een familielid van mij zit in de modewereld en jeeeezus...een size zero lijkt misschien mooi op papier maar eens ze voor je staan denk je alleen nog maar:ANOREXIA

Een reactie posten